بانک تور مسافرتی فاینداتور

بانک تورهای مسافرتی و اطلاعات سفر فاینداتور

بانک تور مسافرتی فاینداتور

بانک تورهای مسافرتی و اطلاعات سفر فاینداتور

تاریخ جزیره کیش

کیش و قشم دو جزیره مهم باستانی ایران هستند که تاریخ بسیار غنی دارند. در این مطلب قصد داریم کمی در خصوص تاریخچه کیش صحبت کنیم. پس قبل از خرید تور کیش با ما همراه باشید تا سفری تاریخی از زمان تمدن بین النهرین تا دوره هخامنشیان و پس از اسلام  را تجربه کنیم.

کیش همواره جز مهمترین ترین  شهرهای امپراتوری‌های ایران به شمار می رفت. همانطور که می دانید  بین النهرین یکی از نقاط استرتژیک  تمدن ساز بوده است  که محل کنونی آن در سمت غرب ایران فعلی و کشور کنونی عراق بوده است. در این منطقه شهرهای بندری فراوانی وجود دارند که هر کدام از آنها اهمیت فراوانی داشتند. کیش نیز یکی از همان شهرهای بندری استراتژیک می باشد. این شهر حتی در زمان پادشاهی اکدی ها و سومری ها نیز دارای تمدن شده است.

طبق اسنادی که وجود دارد، در گذشته جزیره کیش برای دریانوردی امپراتوری های بزرگ ایران مانند هخامنشی و اشکانیان استفاده می شد. در حقیقت اگر بخواهیم تاریخ جزیره کیش را به چند دسته بررسی کنیم باید از دوره هخامنشیان تا ساسانیان و بعد تا زمان حاضر  را تقسیم کنیم.

کیش از  زمان هخامنشیان تا ساسانیان

در زمان هخامنشیان، کیش مرکز مبادلات انواع کالاهای تجاری، ماهی، صدف و مروارید بوده است. حتی پس از حمله اسکندر به ایران کیش توانست وجهه تجاری خود را در دریای پارس حفظ کند. در دوره های بعد از هخامنشیان یعنی در زمان سلوکیان، پارسیان یا اشکانیان و ساسانیان نیز این جزیره اهمیت و جایگاه خود را حفظ کرد.یک نکته بسیار جالب در خصوص تاریخچه کیش در اسناد یونانی مشاهده شده است/ در برخی از اسناد این طور مشخص شده  که در آن زمان ایرانیان توانسته بودند چراغهای دریایی درست کنند که برای دریانوردی و هدایت کشتی ها استفاده شود. آنها نوشته اند که  ایرانی ها در دریای پارس برج های نورانی دارند تا کشتی‌ها راه را گم نکنند.

کیش در حمله اعراب و پس از اسلام

بعد از حمله اعراب به ایران و جنگ قادسیه در سال ۲۰۱۴ هجری با کشته شدن یزدگرد سوم و روی کار آمدن خلافه  عباسی  اعراب زیادی به جزیره کیش سفر کردند و در آنجا ساکن شدند. در آن زمان فردی به نام جارو ابن عمر و عبدالقیس نصرانی حاکم بحرین شد و کم‌کم توانست سلطه خود را بر بیشتر جزایر جنوبی ایران از جمله قشم و کیش افزایش دهد. به همین دلیل در آن زمان به جزیره کیش نام "قیس " را دادند . البته برخی دیگر معتقدند که این نام به داستان یک پیرزن و پسرانش به نام قیس برمی‌گردد. در هر صورت برای هیچ کدام از دلایل ذکر شده، سند معتبری وجود ندارد.

در تاریخ به جلو حرکت می‌کنیم تا به دوره بعد از عباسیان یعنی دوره آل بویه، سلجوقیان و حمله مغولان و ایلخانان می‌رسیم. در آن زمان ایران به صورت منطقه های ایلخانی اداره می شد و کیش یه خان شیراز داده شده بود.

در زمان قاجار اتفاق جالبی برای کیش افتاد. ناصرالدین‌شاه قاجار به پاس گرامیداشت خدمات محمد خان قوام الملک در خلیج فارس جزیره کیش را به او هدیه می دهد. او نیز ما ملک خود (کیش) خود را به  قیمت ۲۵۰۰۰ تومان به محمدرضاخان سطوت می‌فروشد. البته بعد از روی کار آمدن دولت پهلوی، جزیره کیش از مالکیت خان ها جدا شد و مستقیماً دولت تمام اراضی آن را خرید.

چه زمانی کیش به عنوان بندر آزاد توریستی تصویب شد

در سال ۱۳۴۷ طرح بندر آزاد کیش تصویب شد تا  به عنوان مرکز بین‌المللی توریسم ایران قرار بگیرد. در آن زمان روستای ماشه به عنوان بزرگترین روستای کیش تخلیه شود و  به جای آن کازینوها، بازار فرانسوی ها، ویلاها و کاخ های زیادی ساخته ش. در حقیقت روستای ماشه متعلق به نیروهای و سرمایه گذاران خارجی شد. بعد از انقلاب نیز سازمان عمران کیش به وزارت ارشاد واگذار شد تا آنکه در سال 1365 مجدد طرح تجدید حیات کیش و تبدیل  ان به منطقه آزاد بررسی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.