بانک تور مسافرتی فاینداتور

بانک تورهای مسافرتی و اطلاعات سفر فاینداتور

بانک تور مسافرتی فاینداتور

بانک تورهای مسافرتی و اطلاعات سفر فاینداتور

موزه بزرگ خراسان

در مطالب قبلی درباره پارک کوهسنگی مشهد صحبت کردیم و اطلاعات بسیار خوب و کاملی درباره سفر زمینی به مشهد در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. این مطلب به شما کمک می کند تا با آگاهی کامل و مانند یک تورلیدر حرفه ای مسافرت کنید. امروز هم قصد داریم در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری مشهد به سراغ موزه بزرگ خراسان برویم. پس قبل از خرید تور مشهد با ما همراه باشید.
موزه بزرگ خراسان | مشهد
طرح ساخت موزه بزرگ خراسان  (Great Museum of Khorasan) در سال ۱۳۵۶  ارائه شد  امّا کار ساخت آن در سال ۱۳۷۱ شروع شد که بر اساس طرحی از دکتر محمد امین میر فندرسکی با الهام کلاته ساخته شد تا اسناد مربوط به تمدن بزرگ حوزه خراسان در آن نگهداری شود. این موزه زیبا که اکنون بخشی از پارک کوهسنگی مشهد قرار دارد، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد است.
بخش های موزه بزرگ خراسان
موزه بزرگ خراسان نیز مانند تمامی موزه های ایران مانند موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران، ازبخش های مختلفی تشکیل می شود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
- مخزن نگهداری سازه های معماری و اشیا تاریخی که بسیار مجهز است و مخزن آن ضد حریق و ضد زلزله می باشد.
- آزمایشگاه مرمت آثار که کارگاهی برای مرمت اشیا کشف شده و حفاظت از آنها وجود دارد در این قسمت  عمل مستند سازی از آثار انجام می شود.
- کتابخانه موزه بزرگ خراسان که در آن بالغ بر ۵ هزار جلد کتاب تخصصی اسناد تاریخی و عکس وجود دارد که همه آنها با موضوعات تمدن، تاریخ ، صنایع دستی، گردشگری و هنر در خراسان  می باشند. این کتابخانه در طبقه همکف قرار دارد.
- سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۴۰ نفر سالن نمایش در طبقه منفی ۲ قراردارد، که در آن علاوه بر امکانات نمایش و اجتماعات،  سالن پذیرایی و گریم نیز وجود دارد.
- به بخش هیجان انگیز موزه بزرگ خراسان می‌رسیم. کافیست از طبقه همکف تا طبقه اول و دوم بالا بروید تا  از اشیای تاریخی بسیار نفیس آن دیدن کنید. در این موزه سفال، منسوجات، خط و نقاشی از قرون مختلف به ویژه قرن اسلامی تا حال حاضر نگهداری می شود.
- از منحصر به فردترین اشیا موزه بزرگ خراسان قرآنی به خط کوفی است که بر روی پوست آهو حکاکی شده است. کارشناسان می گویند این قرآن منسوب به امام علی علیه السلام است.
-به جز نسخ خطی انواع سفال و ابزار های سنگین مانند ساطور، تراشه و پیکره های سنگی در بخش پیش از تاریخ موزه نگهداری می شود.
- یکی از جالب‌ترین بخش‌های موزه بزرگ خراسان بخش مربوط به فروشگاه موزه و سنگ های زینتی ویا جواهرات بومی خراسان است. این جواهرات با سنگ های قیمتی مانند فیروزه، عقیق یا مروارید ساخته شدند که قدمت برخی از آنها به بالای ۵ هزار سال می‌رسد. البته شما می توانید از این قسمت سوغاتی نیز تهیه کنید.
موزه بزرگ خراسان کجاست؟
خراسان رضوی، مشهد، حد فاصل پارک کوهسنگی و و پارک بازی کوهسنگی، بزرگراه کلانتری
امیداوریم از این مطلب کوتاه و مختصر لذت برده باشید. منتظر مطالب دیگر ما باشید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.